Bokomslag Vi är vad vi köper

En oväntad baksida av marknadsekonomins frihet är att vi helt plötsligt har blivit vad vi köper, vare sig vi vill eller inte. Vi sitter fast i konsumtionskulturen men tror att vi agerar självständigt och gör precis som vi vill.

Det stämmer inte menar författarna Jacob Östberg, professor i reklam och pr på Stockholm Business School, och Katarina Graffman, antropolog och föreläsare. I den nya boken ”Vi är vad vi köper” menar de att det är en myt att konsumtionen styrs av ett rationellt beteende i syfte att nyttomaximera våra liv. Istället ligger roten till konsumtionsstressen snarare i vårt stora behov av social tillhörighet.

Det är nästan helt omöjligt att idag tänka på vilka vi är utan att också tänka på vad vi har. ”Vi är vad vi köper” vill få läsaren att reflektera över hur vi ska förhålla oss till konsumtion.

Jacob Östberg är professor i reklam & pr vid Stockholm Business School och forskar om konsumtionskultur. Katarina Graffman är doktor i kulturantropologi och en erfaren konsumentantropolog.

Läs mer om Vi är vad vi köper på förlaget Mondials webbplats.

Katarina Graffman och Jacob Östberg
Katarina Graffman och Jacob Östberg Foto: Mondial förlag