SU Business Model Cup är en årlig turnering i affärsmodeller och ett samarbete mellan SBS, SU Innovationskontoret och Venture Cup. 

Under de två månader då tävlingen pågick fick de deltagande studenterna utveckla en affärsmodell med hållbarhet som utgångspunkt. De sex bästa bidragen fick gå vidare till nästa moment, att pitcha sin affärsmodell för en kvalificerad jury som betåd av Viveka Hirdman-Ryrberg (Communication Director SEB), Anders Kempe (founder JKL, now Bellbird), Charlotte Erkhammar (CEO Kreab), Jan Ståhlberg (founder, vice chairman EQT) och Lars Norrman (former CEO within Tetra Pak).

Grupperna fick 20 minuter på sig att presentera sin idé och direkt efter varje presentation diskuterades affärsmodellen och hur gruppen presenterat den. Jurymedlemmarna ställde då frågor som studenterna fick besvara.

Vann gjorde One Node som består av Daniel Nordenström och Asmait Gebreyohannes.  One Node är en plattform som matchar användare med välgörenhetsorganisationer baserat på användarens hjärtefrågor. Tanken med plattformen är att det ska vara enklare att engagera sig i välgörenhet genom få relevanta innehåll på ett ställe.

På andra respektive tredje plats kom Best of Outlets (Niklas Sanfridsson, Michael Wang, William Jansson) och ICA (Henrik Eriksson, Lina Erlandsson, Albin Grkovic, Sally Jönsson och Jozephine Saers).

Det som utmärkte ettan och tvåan var att de tänkt ut intressanta och fullt genomförbara nya egna affärsmodeller som båda har en stark koppling till hållbarhet. ICA däremot visar på en sätt hur ICA kan stärka sin hållbarhet.