I en fullsatt Aula Magna inledde Li Malmström med en kort presentation om visionen bakom att integrera hållbarhetstemat i samtliga fyra introduktionskurserna i företagsekonomi under termin ett och termin tre (FEK 1 och FEK 2).

En vision som bygger på ett näringsliv och samhälle baserad på ett ansvarsfullt, hållbart och etiskt ledarskap utifrån Intressentmodellen. Under termin 1 är det genomgående temat: Hållbarhet med fokus på miljö, sociala förhållanden och arbetsmiljö. Termin tre fokuserar på etik och mänskliga rättigheter.

Syftet med kandidatprogrammet är att förnya och förändra utbildning och forskning i företagsekonomi med hållbarhet som ledstjärna. Vilket ligger i samklang med SBS medlemskap i PRME (Principles for Responsible Managment Education).

Därefter intog våra tre ”key note speakers” scenen. Maria Rengefors som bl. a är ordförande i Fondbolagens Förening berättade om hållbara investeringar och hur fondbolagen arbetar med att påverka företagen att bygga sin verksamhet på respekt för mänskliga rättigheter och omsorg för miljön.

Åsa Pettersson som är hållbarhetschef på Scania gav en fascinerande beskrivning av hur företaget, oftast i partnerskap med andra företag, aktivt arbetar för att förändra fordon och transportvägar till att använda gröna energikällor. Hon fick många spännande frågor från åhörarna och det blev en lärorik diskussion att ta med i den fortsatta utbildningen. Åsa är även medlem i SBS Advisory Board.

Åsa Pettersson, hållbarhetschef på Scania, Li Malmström, programansvarig och en av de ca 400 studenterna i Aula Magna

 

Tony Aperia på SBS beskrev modellen bakom Svensk Hållbarhetsranking och gav intressanta exempel på ett antal företag som ligger i toppen av rankingskalan och hur man kan kategorisera hållbart varumärkeskapital. Under 2018 kartlades 100 företag och imponerande 13000 intervjuer genomfördes bland allmänheten och kunder i åldern 18-74 år.

Vinnarna av Frencknerpriset för VT 2018

Vinnarna presenterades på Hållbarhetsdagen för de nyantagna studenterna vid Företagsekonomiska institutionen i Aula Magna. Företagsekonomiska institutionens Frencknerpris utdelas varje termin till de tre studenter som utmärkt sig med särskilt framstående studieresultat på de fyra kurserna inom Företagsekonomi I. Priset instiftades på initiativ av tidigare amanuenskollegor och studenter Jakob Saxby och Johan van Geffen. Priset namngavs efter T. Paulsson Frenckner som var drivande bakom etableringen av Företagsekonomiska Institutionen vid Stockholms Universitet.

Frencknerpriset för VT 2018
Denna termin gratulerar vi följande pristagare (i bokstavsordning):Amanda Gustafsson, Amanda Karlsson och Patric Sydorf.


“Frencknerpriset är tänkt att motivera studenterna ytterligare, samt ett sätt för dem att kunna utmärka sig lite extra när dem ger sig ut på arbetsmarknaden. Priset är fortfarande relativt nytt vid institutionen, och att vi får möjlighet att dela ut priset vid just Kick-Off:en för de nyantagna studenterna är viktigt för att nå ut med informationen om att det här priset finns. Den långsiktiga planen är att Frencknerpriset ska bli institutionaliserat, och vara en integrerad del av studierna vid Företagsekonomiska institutionen, även om en liten sådan.” - berättar Johan van Geffen, en av prisets instiftare.


”Det känns oerhört ärofyllt att vara en av pristagarna! Frencknerpriset är enligt min åsikt ett bra initiativ för att lyfta fram ambitiösa studenter. Att bli uppmärksammad för sina prestationer är inte enbart ett bevis på att hårt arbete lönar sig, utan likväl en morot inför kommande studieperioder. Det ger även möjligheten att vässa CV:et ytterligare!” – berättar Amanda Gustafsson, en av prisvinnarna. 

Utöver att prisvinnarna erhåller diplom, fick de även varsitt signerat exemplar av boken 90-talister – som medborgare, medarbetare och konsumenter, författad av företagsekonomiska forskaren Anders Parment, som undervisar vid institutionen.

”Att integrera nya generationer på arbetsmarknaden är något som många arbetar med, men det är svårt att göra det riktigt bra. När man förstår olika generationers värderingar och sätt att se på världen, blir det också lättare att se hur de kan fås att trivas på en arbetsplats och samtidigt vara med och skapa resultat för sina arbetsgivare. Vägen dit går via en grundläggande förståelse av nya generationer i relation till dem som redan är etablerade på arbetsmarknaden. 90-talistboken tar ett brett grepp om frågan och lyfter fram hur man som arbetsgivare, konsumentföretag, politiker m m kan förstå 90-talistgenerationen. Givetvis är inte generationstillhörighet den enda aspekt som skapar en människas beteende, men den är alltid viktig och hjälper oss att förstå varandra även bortom generationsdimensionen – en viktig sak i vårt samhälle som kännetecknas av stora klyftor i många avseenden och många andra utmaningar.”  - berättar Anders Parment.

 

Tack alla Medverkande för en spännande och kunskapsrik Hållbarhetsdag!